Barreres comunicació

Activitat 1

Mira aquest vídeo:




Quina és la informació que reps quan comences a veure el vídeo?
És la mateixa que tens en acabar de visualitzar-lo?
Per què?
S'ha produït un malentès? Explica amb les teves paraules què és un malentès.




Activitat 2
Dinàmica per comprovar com es pot distorsionar la comunicació quan es tracta d'un rumor que passa d'una persona a una altra.

  • 4 o 5 voluntaris surten fora de la classe
  • Es lliura una història als que queden dins i es llegeix en veu alta.
  • Entra el primer voluntari i se li explica la història (NO LLEGIDA). Aquest l'ha de transmetre al segon voluntari i així successivament.
  • No està permès fer preguntes.
  • Al final es comprovarà la informació de l'últim amb la història inicial.


En un diari va aparèixer la notícia següent:


**********
Un guineà competeix cinc mesos després d’aprendre a nedar.

Del balcó de la Vila Olímpica hi penja una frase misteriosa: Eric the swimmer (Eric el nedador). Es refereix al protagonista d’una carrera singular en la primera sèrie dels 100 metres. El nedador de Guinea Equatorial es quedà sol després de les desqualificacions per sortides falses d’altres nedadors. El que va passar després va fer aixecar de la cadira a les 18.000 persones del públic.

Moussambani es llençà a l’aigua i va començar a bracejar com un aprenent, les cames verticals, el cap a dreta i esquerra, la braçada com aquell que va a la deriva… Alguns encarregats de seguretat, preocupats, ja estaven disposats a tirar-se a l’aigua per salvar el nàufrag…

Fins ahir, mai no havia nedat 100 metres. I només feia cinc mesos que havia començat a nedar. Se li valorà el seu esforç com a exemple de superació de la vella tradició olímpica.

El guineà comentà: La gent pot pensar el que vulgui, però la repercussió del que he fet servirà perquè molts organismes s’adonin de les necessitats del meu país.

(Adaptació d’una notícia a El País del 20 de setembre de 2000)

**********






Anàlisi: Discutir com ens ha arribat la comunicació i com depèn de l'interès i de la interpretació que se li dona.
Reflexió en grup:
  • Les distorsions poden ser degudes a deficiències en...?
  • Quines conseqüències penseu que poden tenir els malentesos i els rumors?
  • Poseu algun exemple de situacions que us han passat on hi ha hagut un problema degut a malentesos o rumors.

Activitat3
Observa aquest dibuix:






Reflexió:
  • Què ha passat?
  • Què intenta demostrar aquesta vinyeta?
  • Posa un títol a la vinyeta.
  • Posa exemples de la vida quotidiana que puguin reflectir la importància del diàleg.